ЦИФРОВІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МЕДІАГРАМОТНОСТІ: УКРАЇНСЬКИЙ ТА МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.1013Ключові слова:
цифрові освітні ресурси, медіаграмотність, критичне мислення, інформаційна стійкість, дезінформаціяАнотація
Стаття присвячена аналізу сучасних цифрових освітніх ресурсів, що сприяють розвитку медіаграмотності в українському та міжнародному контекстах. Стрімкий розвиток цифрових технологій, поширення дезінформації, маніпулятивного контенту та синтетичних медіа суттєво актуалізують потребу у формуванні критичного мислення та навичок безпечного орієнтування в інформаційному середовищі. У дослідженні розглянуто широкий спектр цифрових інструментів – онлайн-курси, інтерактивні платформи, методичні посібники, професійні програми підвищення кваліфікації – та проаналізовано їхній потенціал у формуванні стійкості до дезінформації, умінь перевірки фактів, аналізу медіаконтенту та цифрової безпеки. Методами контент-аналізу та порівняльного огляду визначено педагогічну цінність і структурні особливості провідних ресурсів, зокрема українських освітніх ініціатив, міжнародних масових онлайн-курсів, гайдів із фактчекінгу та програм для освітян. Виявлено, що цифрові освітні ресурси пропонують доступні та масштабовані можливості для розвитку медіаграмотності серед різних вікових і професійних груп, сприяючи інтеграції практичних навичок критичного аналізу у формальну й неформальну освіту. Результати дослідження засвідчують, що поєднання національного та міжнародного досвіду дає змогу визначити ефективні підходи й інноваційні практики медіаосвіти, а також окреслити напрями удосконалення цифрових інструментів у відповідь на нові інформаційні виклики, зокрема на поширення дипфейків і алгоритмічно персоналізованого контенту. Зроблено висновок, що системна підтримка, міжсекторна взаємодія та безперервне оновлення освітніх матеріалів є ключовими умовами для формування медіаграмотного, інформаційно стійкого суспільства, здатного протидіяти маніпуляціям у цифрову добу.
Завантаження
Посилання
Albardía, M. S., Peña-Fernández, S., & Agirreazkuenaga, I. (2025). Technology, education and critical media literacy: Potential, challenges and opportunities. Frontiers in Human Dynamics, 7, 1608911. https://doi.org/10.3389/fhumd.2025.1608911
Anstead, N., Edwards, L., Livingstone, S., & Stoilova, M. (2025). The potential for media literacy to combat misinformation. International Journal of Communication, 19, 2129–2151. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/download/23549/5009
Boshoff, P. (2024). Digital media literacy in Africa: Towards a research agenda. African Journalism Studies, 45(3), 345–362. https://doi.org/10.1080/23743670.2025.2478460
Buchatska, S., Zarichna, O., Matiienko, O., & Khurtenko, O. (2024). Enhancing media literacy skill building in pedagogical universities: Our view and experience. East European Journal of Psycholinguistics, 11(1), 47–62. https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.buc
Buckingham, D. (2019). Teaching media in a “post-truth” age: Fake news, media bias and the challenge for media/digital literacy education. Cultura & Educación, 31(2), 1–19. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603814
Centr rozvytku kadrovogho potencialu Sumsjkogho derzhavnogho universytetu. [Center for Human Resource Development at Sumy State University]. (2025). https://crkp.sumdu.edu.ua/uk/
EdEra (2025). https://ed-era.com/
EdX (2025). https://www.edx.org/
European Commission. (2018). A multi-dimensional approach to disinformation: Report of the independent High-Level Group on Fake News and Online Disinformation.
Eyal, K., & Te’eni-Harabi, T. (2024). Systematic review: Characteristics and outcomes of digital media interventions, 2010–2021. Journal of Children and Media, 18(1), 8–28. https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2265510
Feik/ne feik: yak pereviryty foto. (n.d.). [Fake or not fake: How to verify a photo]. Dija.Osvita. https://osvita.diia.gov.ua/guides/fejkne-fejk-ak-pereviriti-foto
Gordon, C. S., Ferber, K., Notley, T., Dezuanni, M., Burton, W., & Quinton, S. (2025). The relationship between media literacy and well-being: A systematic review and meta-analysis. Educational Research Review, 49, 100731. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100731
Lin, L.-C., Chang, F.-C., Huang, T.-F., Chen, T.-Y., Chiu, C.-H., Chen, P.-H., Miao, N.-F., Chuang, H.-Y., & Chen, H.-C. (2024). Effects of media literacy intervention on weight-control products’ digital marketing targeting adolescents. Behavioral Sciences, 14(11), 1023. https://doi.org/10.3390/bs14111023
Media. A collection of TED Talks (and more) on the topic of Media. (n.d.). TED. Retrieved November 27, 2025, from https://www.ted.com/topics/media
Media Literacy in Times of Pandemic. (2025). Dija.Education. Retrieved November 20, 2025, from https://osvita.diia.gov.ua/search?page=1&q=Медіаграмотність+у+часи+пандемії
Mospan, N. V., Ognevyuk, V. O., & Sysoieva, S. S. (2022). Emergency higher education digital transformation: Ukraine’s response to the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 90–104. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4827
Mospan, N. (2023). Digitalisation of writing in higher education: the COVID-19 pandemic impact. Journal of University Teaching & Learning Practice, https://doi.org/10.53761/1.20.02.08
National Association for Media Literacy Education. (2025). National Association for Media Literacy Education. https://namle.org/
Petrushkova, A. (2023). Integrating ‘underline’ technology in teaching ESP remotely. The Modern Higher Education Review (8), 7635.2023.812, 104–111. https://doi.org/10.28925/2518
Pokulyta, I. K., & Sotska, O. V. (2025). Media literacy education: Strategies and challenges. CTE Workshop Proceedings, 12, 426–441. https://doi.org/10.55056/cte.668
Polat, M., Kara, M., Oppong, D., & Ahorsu, D. K. (2025). Adaptation of perceived social media literacy scale to Turkish culture: The case of educators. Journal of Social Media Research, 2(2), 90–103. https://doi.org/10.29329/jsomer.21
Stoika, O. (2023). Teacher’s digital competence in the European educational discourse. The Modern Higher Education Review, (8), 112–122. https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.813
TED. (n.d.). TEDx Fact-Checking Guide. TED. Retrieved November 20, 2025, from https://www.ted.com/participate/organize-alocal-tedx-event/tedx-organizer-guide/speakers-program/prepare-your-speaker/tedx-fact-checking-guide
Very Verified: Media literacy online course (n.d.). Dija.Education. Retrieved November 20, 2025, https://osvita.diia.gov.ua/courses/very-verified
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 The Modern Higher Education Review

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.









