Методичне забезпечення формування професійного іміджу в системі університетської підготовки соціальних працівників
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.107Ключові слова:
професійний імідж, соціальний працівник, методичне забезпечення, освітнє середовище, професійна підготовкаАнотація
У цій статті пропонується комплексне науково-методичне дослідження формування професійного іміджу майбутніх соціальних працівників у рамках університетської освіти. Методологічною основою цього є інтегрована педагогічна система, покликана поєднати освітні, розвивальні та формуючі аспекти навчального процесу. Значущість цього дослідження випливає з невідповідності між суспільним попитом на кваліфікованих та привабливих фахівців у соціальній сфері та недостатньою теоретичною та методологічною базою щодо їхньої підготовки. Професійний імідж майбутнього соціального працівника визначається як складний, багатовимірний конструкт, що складається з чотирьох взаємопов'язаних елементів: когнітивного, який охоплює знання про фундаментальні, філософсько-гуманістичні, правові та етичні аспекти соціальної роботи; комунікативного, що відображає навички міжособистісної взаємодії, емпатії та побудови довіри; емоційно-ціннісного, що втілює систему гуманістичних цінностей разом з емоційною стійкістю, толерантністю та соціальною відповідальністю; та рефлексивно-поведінковий, що включає розуміння професійних ролей, самооцінку щодо презентації іміджу, управління самосприйняттям та корекцію поведінки. Успіх у формуванні професійного іміджу залежить від застосування методологічної системи, яка об'єднує три взаємопов'язані рівні: організаційно-методичний, який зосереджений на створенні комплексних навчальних матеріалів, включаючи плани курсів, посібники, навчальні модулі та цифрові курси; контентний, спрямований на розвиток професійної ідентичності разом з етичними принципами та ціннісно-мотиваційними вимірами у майбутніх спеціалістів; та технологічний, що виконується за допомогою сучасних методів та цифрових інструментів, що підвищують залученість студентів до їхньої професійної діяльності. У структурі технологічного рівня є три категорії контенту: практичне навчання (що включає бізнес-симуляції та семінари з особистісного розвитку); цифрова комунікація (що включає онлайн-платформи для професійної самопрезентації та формування медіаідентичності у віртуальних контекстах); та практичний (що включає волонтерську роботу та стажування), який має першорядне значення, оскільки сприяє застосуванню знань, підвищенню кваліфікації та розвитку компетенцій, пов'язаних з іміджем, в автентичних соціально-професійних умовах. Результати експериментального дослідження підкреслюють значну ефективність запропонованої методологічної підтримки у формуванні професійного іміджу майбутніх соціальних працівників у рамках університетських навчальних програм. Це підкреслює як її практичну актуальність, так і наукову достовірність.
Завантаження
Посилання
Clearfield, S. M. (1977). Professional self-image of the social worker: Implications for social work education. Journal of
Education for Social Work, 13(1), 23–30. https://doi.org/10.1080/00220612.1977.10671409
Demchenko, O. (2024). Using digital educational resources in the training of social workers [Використання цифрових освітніх ресурсів у підготовці соціальних працівників]. Innovative Pedagogy, 73, 221–225.
Devis, M., & Hulli, M. (2012). Professional development and image formation of a social worker [Професійний розвиток та
формування іміджу соціального працівника]. Social Pedagogy, 25(1), 45–58.
Kosteva, T., & Faichuk, E. (2018). The impact of modern pedagogical conditions on the information competence formation of social work graduate students. The Modern Higher Education Review, (2). https://doi.org/10.28925/25187635.2017.2.14
Mospan, N. (2019). From education to labour market. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 50–56. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)5055
Mospan, N. V., Ognevyuk, V. O., & Sysoieva, S. S. (2022). Emergency higher education digital transformation: Ukraine’s
response to the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 90–104. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4827
Sacristan, D., & Lalane, M. (2022). Field instruction: A relational model to promote a positive professional identity for social
work students. Journal of Teaching in Social Work, 42(4), 303–315. https://doi.org/10.1080/08841233.2022.2103228
Smit, D. (2012). Ефективність соціальної роботи та її вплив на сприйняття іміджу професіонала [The Effectiveness of Social Work and Its Impact on the Perception of the Professional Image]. Sociological Research, 15(4), 541–555.
Spirina, T., & Liakh, T. (2020). Social workers training in continuing education system. The Modern Higher Education Review, (4), 27–34. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2019.4.3
Tompson, N. (2017). Perception of the social worker’s image among clients and society. Journal of Social Work, 30(2), 163–176.
Tymoshenko, N. Ye., & Kyryliuk, O. V. (2024). Складові формування професійного іміджу майбутнього соціального працівника [Components of forming the professional image of a future social worker]. Scientific Journal of the National Pedagogical University, M. P. Drahomanov. Series 11: Social Work. Social Pedagogy, 72, 193–198.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 The Modern Higher Education Review

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.









