Організація психологічної допомоги в умовах кризових та воєнних викликів: проблеми підготовки майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.104Ключові слова:
психологічна допомога, криза, військові виклики, стресостійкість, освітні технологіїАнотація
У статті досліджуються теоретичні та практичні аспекти організації психологічної допомоги в умовах криз і військових викликів, які визначають нові вимоги до професійної підготовки фахівців у галузі психології. Підкреслюється, що сучасна соціально-військова ситуація в Україні зумовлює потребу у психологах, здатних ефективно діяти в умовах підвищеного стресу, невизначеності та масового травматичного досвіду населення. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування організаційних і педагогічних умов, необхідних для формування готовності майбутніх психологів до кризового втручання. Проаналізовано міжнародні та вітчизняні підходи до підготовки фахівців з кризової психології, зокрема у контексті бойових дій, вимушеного переселення, втрат і посттравматичних наслідків. У статті визначено основні структурні компоненти професійної готовності майбутнього психолога: когнітивний (знання про кризові процеси та психотравму), операційно-поведінковий (уміння надавати першу психологічну допомогу, здійснювати консультування в екстремальних умовах), емоційно-вольовий (стресостійкість, емпатійність, саморегуляція) та етичний (повага до клієнта, дотримання конфіденційності, відповідальність). Емпірична частина статті представлена результатами впровадження практикоорієнтованої моделі навчання, яка включає симуляційні вправи («Кризова сцена», «Дихання під тиском», «Етична дилема»), спрямовані на розвиток стресостійкості, професійної етики та здатності до швидкого прийняття рішень у кризових ситуаціях. Отримані результати підтверджують підвищення рівня впевненості студентів у власній професійній ефективності, покращення навичок саморегуляції та зростання етичної чутливості. Обґрунтовано необхідність модернізації системи підготовки психологів у закладах вищої освіти шляхом інтеграції міждисциплінарного підходу, впровадження сучасних освітніх технологій (онлайн-курсів, симуляційних лабораторій, супервізії) та розвитку системи підтримки молодих фахівців. Зроблено висновок, що формування професійної готовності майбутніх психологів до роботи в умовах криз і війни є не лише педагогічним завданням, а й соціальною потребою, що визначає рівень психологічної безпеки суспільства загалом.
Завантаження
Посилання
Apaydın, S. S., & Çakır Çelebi, G. (2023). The effect of crisis counselling course on counselling self-efficacy and readiness for crisis intervention. Cukurova University Faculty of Education Journal, 52(2), 626–643. https://doi.org/10.14812/cuefd.1177581
Berger, R. (Ed.). (2024). The Routledge International Handbook of Posttraumatic Growth. Routledge https://www.routledge.com
Сlarke-Habibi, S., & Reimann, C. (Eds.). (2026). The Routledge International Handbook of Trauma-Responsive Peacebuilding. Routledge. https://www.routledge.com
Cureton, J. L., Clemens, E. V., Henninger, J., & Couch, C. (2018). Preprofessional suicide training for counselors: Results of a readiness assessment. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-018-9898-4
Du Plessis, M., & Thomas, E. C. (2021). Counselling preparedness and responsiveness of industrial psychologists in the face of COVID19. SA Journal of Industrial Psychology, 47, 1860. https://doi.org/10.4102/sajip.v47i0.1860
Karamushka, L. (2024). До питання розробки технологій забезпечення психологічного здоров'я людини у воєнний час [On the development of technologies to ensure human psychological health in wartime]. Organizational Psychology. Economic Psychology, 32(2), 41–58. https://doi.org/10.31108/2.2024.2.32.4
Kashyap, H., & Kashyap, K. (2024). An overview of crisis intervention understanding. International Journal of Indian Psychology, 12(3), 2215–2228. https://doi.org/10.25215/1203.218
Klymchuk, V. O. (2020). Психологія посттравматичного зростання [Psychology of Posttraumatic Growth]. Imeks-LTD.
Lazaro, F., Kulinskaya, E., & Tobiansky, R. (2001). Crisis intervention: The professionals’ perspective. Psychiatric Bulletin, 25(3), 95–98. https://doi.org/10.1192/pb.25.3.95
Mospan, N. V., Ognevyuk, V. O., & Sysoieva, S. S. (2022). Emergency higher education digital transformation: Ukraine’s response to the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 90–104. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4827
Mospan, N. (2023). Trends in emergency higher education digital transformation during the COVID-19 pandemic. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(1), 50–70. https://doi.org/10.53761/1.20.01.04
Myer, R. A., Lewis, J.S., & James, R.K. (2013). The introduction of a task model for crisis intervention. Journal of Mental Health Counseling. https://doi.org/10.17744/mehc.35.2.nh322x3547475154
NASP (2024). PREPaRE crisis prevention and intervention training curriculum. National Association of School Psychologists.
https://www.nasponline.org/professional-development/preparetraining-curriculum Psychological first aid training: A scoping review of its application, outcomes and implementation. (2021). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 4594. https://doi.org/10.3390/ijerph18094594
Rosenfield, R. U., & Peltz, S. K. (2025). Crisis awareness training for helping professionals: An application model. Journal of Psychodrama, Sociometry, and Group Psychotherapy, 31. https://psychodramajournal.com/index.php/asgppjournal/article/view/1071
Shalev, A. Y., Yehuda, R., & McFarlane, A. C. (Eds.) (2000). International Handbook of Human Response to Trauma. Springer
https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4177-6
Shatyrko, L. O. (2024). Виклики війни та їх репрезентація в освітньому просторі: психологічні інтерпретації [Challenges of war and their representation in education: Psychological interpretations]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 6(2), 1–5.https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6231
Sheerin, K. M., Tugendrajch, S. K., Presser, N. R., & Bell, D. J. (2021). Implementing skills for psychological recovery at a psychology training clinic during COVID-19. Cognitive and Behavioral Practice, 28(4), 507–518. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2021.03.001
Sokol, R. L., Heinze, J., Doan, J., et al. (2022). Crisis interventions in schools: A systematic review. Journal of School Violence, 20(2), 241–260. https://doi.org/10.1080/15388220.2021.1879098
Yeager, K. R., & Roberts, A. R. (Eds.) (2025). Crisis Intervention Handbook: Assessment, Treatment, and Research (5th ed.). Oxford University. https://doi.org/10.1093/oso/9780197687833.001.0001
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 The Modern Higher Education Review

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.









