ГЛИБОКЕ ЧИТАННЯ І КОГНІТИВНИЙ РОЗВИТОК У ЦИФРОВУ ЕПОХУ – ВИКЛИКИ Й ОСВІТНІ СТРАТЕГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.1011Ключові слова:
медіасередовища, глибинне читання, когнітивний розвиток, цифрова культура, читацька компетентністьАнотація
У статті здійснено міждисциплінарний аналіз когнітивного, нейропсихологічного та педагогічного значення глибинного читання в
умовах цифрової трансформації сучасної культури. Спираючись на дослідження з нейронауки, когнітивної психології, медіапсихології та
методики навчання літератури, автор розглядає читання як складну інтегративну діяльність, що поєднує візуальні, мовні, семантичні та
емоційні процеси. Така інтеграція сприяє розвитку виконавчих функцій, довготривалої уваги, метакогнітивного контролю, аналітичного
мислення та соціально-емоційної чутливості. Теоретичний аналіз сучасних емпіричних даних свідчить, що цифрове середовище, позначене
фрагментацією інформації, швидкими медіаформатами та звичною багатозадачністю, послаблює когнітивні умови, необхідні для глибинного читання. Міжнародні дослідження (PIRLS, PISA) фіксують зниження витривалості уваги, глибини розуміння тексту та здатності
до інтерпретації в учнів різних вікових груп. Цю проблему загострює збереження в школах застарілих методичних моделей, орієнтованих на
відтворення фактів, а не на тривалу й осмислену взаємодію з художнім текстом. У статті обґрунтовується необхідність методичного
переорієнтування на повільне, уважне й емоційно залучене читання, що потребує вчителя, обізнаного з когнітивними механізмами читання та викликами цифрової культури. Важливими є також системні освітні заходи: оновлення навчальних програм, модернізація шкільних бібліотек і підтримка читацьких практик серед молоді. Узагальнюючи, автор доводить, що глибинне читання залишається ключовою когнітивною та культурною практикою, яка забезпечує розвиток інтелектуальної стійкості, етичної чутливості та рефлексивного мислення в умовах цифрової доби.
Завантаження
Посилання
Baron, N. S. (2015). Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199315765.001.0001
Baron, N. S. (2017). Reading in a digital age. Phi Delta Kappan, 99(2), 15–20.https://doi.org/10.1177/0031721717734184
Barzillai, M., Thomson, J., Schroeder, S., & van den Broek, P. (2018). Learning to read in the digital age: an overview of research trends. Journal of Computer Assisted Learning, 34(6), 547–556. https://doi.org/10.1111/jcal.12293
Carr, N. G. (2010). The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. W. W. Norton & Company.
Dehaene, S. (2009). Reading in the Brain: The Science and Evolution of a Human Invention. Viking.
Dehaene, S. (2020). How We Learn: Why Brains Learn Better Than Any Machine... For Now. Penguin.
Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R., & Salmerón, L. (2018). Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review, 25, 23–38. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.09.003
Duke, N. K., & Cartwright, K. B. (2021). The science of reading progresses: Communicating advances beyond the simple view of reading. Reading Research Quarterly, 56(S1), 25–44. https://doi.org/10.1002/rrq.411
Ferlazzo, L. (2020). Student motivation: Current theories, practices, and interventions. Phi Delta Kappan, 102(4), 12–17. https://doi.org/10.1177/0031721720978053
Chesnokova, A., & Zyngier, S. (2024). Literary awareness and the reading experience: An evidence-based assessment. The Modern Higher Education Review, (9), 84–100. https://doi.org/10.28925/2617-5266/2024.95
Immordino-Yang, M. H. (2016). Emotions, Learning, and the Brain. W. W. Norton.
Immordino-Yang, M. H., & Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain, and Education, 1(1), 3–10. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x
Kandel, E. (2016). Reductionism in Art and Brain Science: Bridging the Cultures. Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/kand17474
Kaye, L. K., Orben, A., & Ellis, D. A. (2021). Digital well-being: A conceptual review. New Media & Society, 23(7), 2113–2133. https://doi.org/10.1177/14614448211009772
Mangen, A., & van der Weel, A. (2016). The evolution of reading in the age of digitisation: An integrative framework for reading research. Computers in Human Behavior, 55, 279–288. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.09.004
Mangen, A., Walgermo, B. R., & Brønnick, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 58, 61–68. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.12.002
Mospan, N. V., & Sysoieva, S. O. (2022). Trends in digital adaptation of schools during the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 91(5), 21–35. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5063
Mospan, N. (2023). Trends in emergency higher education digital transformation during the COVID-19 pandemic. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(1), 50–70. https://doi.org/10.53761/1.20.01.04
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Aronova, M. A., Olson, J. F., & Kelly, M. L. (2022). PIRLS 2021 International Results. TIMSS &PIRLS International Study Center.
OECD. (2019). PISA 2018 Results: What Students Know and Can Do. OECD Publishing.
Ophir, E., Nass, C., & Wagner, A. D. (2009). Cognitive Control in Media Multitaskers. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106(37), 15583-15587.
Robinson, O., & Calvo, R. A. (2021). Digital distraction and student performance: A systematic review. Computers & Education, 174, 104310. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104310
Singer, L. M., & Alexander, P. A. (2017). Reading on paper and digitally: What the past decades of empirical research reveal.
Review of Educational Research, 87(6), 1007–1041. https://doi.org/10.3102/0034654317722961
Willingham, D. T. (2009). Why Don’t Students Like School? Jossey-Bass.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 The Modern Higher Education Review

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.









