ОСОБЛИВОСТІ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.813

Ключові слова:

цифрові компетентності, педагог, освіта, оцінювання, рекомендації, міжнародні ініціативи

Анотація

У цій статті висвітлено ключові засади формування цифрової компетентності педагога. Метою статті є висвітлення особливостей формування цифрової компетентності вчителя з урахуванням європейських підходів до цього процесу. У процесі формулювання проблеми використовується комбінація міждисциплінарних методів: теоретичні методи, такі як аналіз і синтез для визначення основних напрямів дослідження цифрової трансформації педагогічної освіти; емпіричні методи, зокрема дослідження нормативних документів і наукових публікацій, пов’язаних із цифровізацією педагогічної освіти. Розглянуто документи, які висвітлюють питання формування цифрової компетентності у здобувачів освіти, зокрема майбутніх педагогів. З’ясовано, що у європейському контексті навчання педагогів цифровим навичкам має базуватися на принципах цифрового громадянства. Це означає критичний підхід до інформації, який дозволяє педагогам орієнтуватися в цифровому світі та розвивати розуміння основних цінностей демократії. Дослідження показало, що розвиток цифрових навичок вчителів можна покращити, набувши здатності використовувати цифрові технології для покращення якості викладання, освітнього розвитку та особистого і постійного професійного розвитку. Встановлено, що сучасні вчителі можуть використовувати цифрові технології для ефективного управління та організації освітнього процесу, що значно розширює можливості учнів, враховуючи їх здібності, потреби та інтереси. Тому, володіння цифровими технологіями забезпечить ефективне, інклюзивне та інноваційне навчальне середовище для учнів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bogusz, M. (2021). Care over the international students during COVID-19 lockdown. The Modern Higher Education Review, 6, 87–98. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.67

Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence. Framework for Educators (DigCompEdu). European Journal of Education, 54(3), 356–369. https://doi.org/10.1111/ejed.12345

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN. https://doi.org/10.2760/38842

COM. (2021). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions 2030 Digital Compass: The European way for the Digital Decade. COM (2021)118. https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vlgzpb7ivmr4

Council of Europe. (2001). The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages

Council of the European Union. (2018, May 22). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Council of the European Union. (2019, November 18). Council Resolution on further developing the European Education Area to support future-oriented education and training systems (2019/C 389/01). Official Journal of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019G1118%2801%29

Council of the European Union. (2019, June 7). Post-2020 digital policy − Council adopts conclusions. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/06/07/post-2020-digital-policy-council-adopts-conclusions/

Council of the European Union. (2020, November 24). Council conclusions on digital education in Europe’s knowledge societies. (2020/C 415/10). Official Journal of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020XG1201%2802%29CounciloftheEU

Dutto, M. G. (2014). Professional Development for Teachers: the new scenario in Italy. Ministry of Education, General Directorate for Lombardia. Milan (Italy) https://www.cedefop.europa.eu/files/2143-att1-1-Dutto_EN.doc

Eri, R., Gudimetla, P., Star, S., Rowlands, J., Girgla, A., To, L., Li, F., Sochea, N., & Bindal, U. (2021). Digital resilience in higher education in response to COVID-19 pandemic: Student perceptions from Asia and Australia. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(5), 1–28. https://doi.org/10.53761/1.18.5.7

European Commission. (2010). A Digital Agenda for Europe. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and social Committee and the Committee of the regions. Brussels, 19.5.2010 COM (2010) 245 final. https://eufordigital.eu/library/a-digital-agenda-for-europe/208

European Commission. (2015). Sustainable Development Goals. https://international-partnerships.ec.europa.eu/policies/sustainable-development-goals_en

European Commission. (2020a). Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). EU Science Hub. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en

European Commission. (2020b). Digital Education Action Plan (2021-2027). https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan

European Commission. (2022). European Declaration on Digital Rights and Principles. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/declaration-european-digital-rights-and-principles

European Commission. (2023). How SELFIE for TEACHERS works. https://education.ec.europa.eu/selfie-for-teachers/how-it-works

European Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 On key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union. No L 394 (10). https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF

Punie, Y., & Redecker. C. (Eds.). (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Union. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/178382

Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education. [S.l.]: SCITEPRESS – Science and Technology Publications. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

Lu, L., Mirpuri, S., Rao, N., & Law, N. (2021). Conceptualization and measurement of digital citizenship across disciplines. Educational Research Review, 33, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100379

Mospan, N. V., & Sysoieva, S. O. (2022). Trends in digital adaptation of schools during the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools, 91(5), 21–35. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5063

Mospan, N. (2023a). Trends in emergency higher education digital transformation during the COVID-19 pandemic. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(1), 50–70. https://doi.org/10.53761/1.20.01.04

Mospan, N. (2023b). Digitalisation of writing in higher education: The COVID-19 pandemic impact. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(2), 1–24. https://doi.org/10.53761/1.20.02.08

Nyitrai, T. L. (2021). The home position of teacher digital competence in public education before COVID-19. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11(2), 124-136. https://doi.org/10.24368/jates.v11i2.243

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: Dig Comp Edu. JRC Publications Repository. https://doi.org/10.2760/159770

Reisoğlu, İ., & Çebi, A. (2020). How can the digital competencies of pre-service teachers be developed? Examining a case study through the lens of DigComp and DigCompEdu. Computers & Education, 156. 103940. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103940

UNESCO. (2011). ICT Competency Framework for Teachers. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf

UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: a new social contract for education; executive summary. Report from the international commission on the futures of education. https://doi.org/10.54675/ASRB4722

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes.

Downloads


Переглядів анотації: 170

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Стойка, О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ДИСКУРСІ . The Modern Higher Education Review, (8), 112–122. https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.813

Номер

Розділ

РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ВИЩІЙ ОСВІТІ