УМОВИ ПРАЦІ ВЧИТЕЛІВ ЗА ЧАСІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КРИЗИ У ПОЛЬЩІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.83Ключові слова:
педагогічна професія, криза, оплата праці викладачів, Польща, країни ЄвропиАнотація
У польському рейтингу професійної престижності професія вчителя має високий рівень визнання, де майже 50 років стабільно підтримується високий престиж професії вчителя у суспільстві. Здається, слідом за цим має бути привабливість професії та приплив нових кандидатів на педагогічну освіту, а також високий рівень наявності вчителів у школах. Проте виявляється, що в Польщі та багатьох інших європейських країнах ознаки кризи вчительської професії посилюються. Все більше вчителів звільняються з роботи, змінюють професію та виходять на пенсію. Не вистачає студентів, які бажають навчатися на вчителів. Тому може бути багато причин. Умови роботи вчителів (включно з посадою, робочим часом та винагородою, формою зайнятості, віком виходу на пенсію) є головними чинниками тривожних тенденцій як в окремих країнах, так і по всій Європі. У статті представлено аналіз результатів досліджень національних та міжнародних звітів, які підтверджують феномен кризи вчительської професії. Охарактеризовано професійні виклики в повсякденній роботі вчителів, які впливають на їх психічний стан та соціально-професійне благополуччя. Окремої уваги приділяється детальному аналізу умов праці вчителів, зокрема винагороди вчителів та робочого часу.
Завантаження
Посилання
Adams, R. (2023). Record numbers of teachers in England quitting profession, figures show. The Guardian. https://www.theguardian.com/education/2023/jun/08/teachers-england-schools-figures-department-education-survey
Buchner, A., Fereniec-Błońska, K., & Wierzbicka, M. (2021). Between passion and profession. Report on the status of teachers in Poland, 2021 [Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021], Warsaw: Fundacja Orange.
CBOS research announcement. (2019). [Komunikat z badań CBOS]. Warsaw. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF
Council Conclusions on Europe’s teachers and trainers of the future. (2020). [Konkluzje Rady w sprawie europejskich nauczycieli i trenerów przyszłości]. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020XG0609(02)
European Commission. (2021). Teachers in Europe: Careers, professional development and overall well-being. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
European Commission. (2022). Teachers’ and school heads’ salaries and allowances in Europe – 2020/2021. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Federowicz, M. …, & Wichrowski, A. (2013). Working time and working conditions in teachers’ relationships. Thematic research report. [Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli]. Warsaw: IBE.
Górowska-Fells, M., Płatos, B., & Chojnacki, M. (2019). Teacher’s working time in schools in Europe. [Czas pracy nauczyciela w szkołach w Europie]. Report of the Polish Eurydice Office, Warsaw.
Groenwald, M. (2021). Time at work as a teacher. On the problematic nature of its management. [Czas w pracy nauczyciela. O problematyczności zarządzania nim]. In Pękala, J.L., Biało, Ż.Y., Wielonek, K. (Eds.). Areas of (un)certainty in the work of a contemporary teacher, Warsaw: Wydawnictwa University of Warsaw, pp. 57-69.
Jankowska, E. (2021). There is a shortage of teachers in schools because they are leaving the profession. Why and where? [W szkołach brakuje nauczycieli, bo odchodzą z zawodu. Dlaczego i dokąd?]. https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177344,27831593,w-szkolach-braujemy-nauczycieli-bo-odchodza-z-wodziu-dlaczem.html
Kim, R., & Fabisiak, N. (2023). Rich and arrogant children, parents demanding to the extreme. Teachers are fleeing en masse. [Dzieci bogate i aroganckie, rodzice roszczeniowi do granic. Nauczyciele masowo uciekają], Newsweek Polska. https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/roszczeniowi-rodzice-to-zmora-nauczycieli-polowa-chce-prze-nich-odejsc/m36k9wv
Knowledge Dealers: Record number of vacancies in schools (2023). [Dealerzy Wiedzy: Rekordowa liczba wakatów w szkołach], Głos Nauczycielski. https://glos.pl/dealerzy-wiedzy-rekordowa-liczba-wakatow-w-szkolach
Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutology. Legal and ethical foundations of the teaching profession. [Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela]. Warsaw: Wydawnictwa University of Warsaw.
Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Teacher in contemporary educational reality: manager, official or citizen? [Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: menadżer, urzędnik czy obywatel?], Forum Oświatowe, 27(2), 15–24. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/305
Mospan, N. (2016). Teacher education graduates in Ukraine: Current state of play. Cogent Education, 3, 1–19. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2016.1221192
Nowacki, T.W. (2004). Lexicon of work pedagogy. [Leksykon pedagogiki pracy]. TWP Pedagogical University, ZNP Pedagogical University.
OECD. (2019). Education at a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f8d7880d-en
Pezda, A. (2023). They reached the wall. “I earn 3.7 thousand, and I cannot achieve more” [Doszli do ściany. “Zarabiam 3,7 tys. zł i więcej osiągnąć nie mogę”], Newsweek Polska,https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/doszli-do-sciany-zarabiam-37-tys-zl-i-wiecej-nie-osiagne/4nh6ev0
Pyżalski, J. (2010). Stressors in the teacher’s work environment [Stresory w środowisku pracy nauczyciela], Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, pp. 53-74.
Regulation of the Minister of Education and Science, February 24, 2023. (2023). [Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 lutego 2023 r.]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000352/O/D20230352.pdf
Smak, M., & Walczak, D. (2015). Socio-professional position of teachers. Qualitative research report. [Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli. Raport z badania jakościowego]. Warsaw: Educational Research Institute.
Tucholska, S. (2003). Teachers’ professional burnout [Wypalenie zawodowe nauczycieli]. Lublin: Catholic University of Lublin Publishing House.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 «The Modern Higher Education Review»
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.