ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ ТА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ У МОЛОДІ

Автор(и)

  • Валентина Винар Фаховий коледжу "Універсум" Київського університету імені Бориса Грінченка, пр. Ю.Гагаріна 16, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-9702-2625

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-7635.2022.74

Ключові слова:

ідентичність, ідентифікація, самоусвідомлення, соціальна та особистісна ідентичність, самоідентичність, професійна ідентичність

Анотація

Стаття присвячена психологічному феномену ідентичності та Я-концепції, особливостям їх формування та розвитку в ранньому юнацькому віці. Зроблено спробу порівняння різних трактувань поняття ідентичності, розглянуто основні аспекти та види ідентичності. Проаналізовано різноманітні підходи вітчизняних та зарубіжних учених до проблеми формування особистості. Проведено психологічний аналіз наукових підходів до проблеми становлення та розвитку особистості в період дорослішання особистості. Висвітлено основні механізми формування Я-ідентичності в процесі онтогенетичного розвитку особистості. Представлено результати дослідження соціальних ролей та індивідуальних характеристик (сімейних, міжособистісних, індивідуально-вікових, освітньо-професійних, особистісно-громадянських, особистісно-індивідуальних), визначено співвідношення типів особистісної ідентичності та рівня усвідомлення та прийняття вони визначаються. Показано, що ідентичність є невід’ємною складовою особистісного розвитку людини, результатом самоусвідомлення та самовизначення свого «Я». Результатом цих процесів є динамічна система уявлень людини про себе, оцінок своїх вчинків, думок, почуттів, моралі та інтересів, ідеалів і мотивів поведінки, цілісна оцінка себе як особистості, свого місця в житті, почуття особистої цінності всього, що входить у сферу «Я». Вивчення психологічних основ цього поняття є важливим для саморозвитку, самоактуалізації особистості, що сприяє формуванню зрілої, а згодом і професійної ідентичності особистості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Валентина Винар, Фаховий коледжу "Універсум" Київського університету імені Бориса Грінченка, пр. Ю.Гагаріна 16, Київ, Україна

викладач циклової комісії з педагогічної освіти Фахового коледжу "Універсум" Київського університету імені Бориса Грінченка, пр. Ю.Гагаріна 16, Київ, Україна, v.vynar@kubg.edu.ua

Посилання

Ahmed, I.S.Y., Miladi, N., Messaoud, M. B., Alkhateeb, G., & Alorfe, A. (2022). Social media networks as platforms for culture and identity interplay among Qatari youth. Journal of Arab and Muslim Media Research, 15(2), 179–203. https://doi.org/10.1386/jammr_00046_1

Burns, R. (1986). Rozvytok «Ya - kontseptsiyi» ta vykhovannya [Development of the "I - concept" and education]. Higher School. 249 p.

Bondarchuk, O. I. (2014). Metodyka doslidzhennya osoblyvostey psykholohichnoyi hotovnosti kerivnykiv osvitnikh orhanizatsiy do diyalnosti v umovakh zmin [Methodology for the study of the peculiarities of the psychological readiness of the heads of educational organizations to work in the conditions of changes]. Kyiv. 148 p.

Сhmielewska, M. (2020). Preventing aggression in youth: A social aspect. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 16–23. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.3.2

DiGuiseppi, G., Semborski, S., Rhoades, H., Goldbach, J., & Henwood, B. F. (2022). Perceived safety in community and service settings among young adults experiencing homelessness: Differences by sexual and gender identity. American Journal of Community Psychology, 70(3-4), 340-351. DOI: 10.1002/ajcp.12606

Erikson, E. (2006). Identychnist: yunist ta kryza: Navchalnyy posibnyk [Identity: youth and crisis: Education guide]. Flinta. Library of foreign psychologists.

Johnson, V., & West, A.(2022). Youth Shifting Identities, Moving Aspirations, Changing Social Norms, and Positive Uncertainty in Ethiopia and Nepal. Sociological Research Online, 27(4), pp. 861–877. https://doi.org/10.1177/13607804221087754

Karikash, V.I.(2008) Pyat vershyn na zhyttyevomu shlyakhu: psykhoterapiya za dopomohoyu transformatsiyi ekzystentsiynoyi identychnosti [Five peaks on the life path: psychotherapy with the help of transformation of existential identity]. Posytum of Ukraine, 2, 18–20.

Koc, R. (2021). Possibilities of application of cognitive-behavioral coaching in the education system. The Modern Higher Education Review, 6, 99–113. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.68

Kon, I. S. (1989). Psykholohiya rannoyi yunosti [Psychology of early youth]. Enlightenment. 380 p.

Marcia, J. E. (1980). Identity in Adolescence. Handbook of Adolescent Psychology. John Wiley & Sons. Р. 159–187.

Minczanowska, A. (2019). Cultural context of children and youth’s self-esteem from the Polish – Czech borderland. The Modern Higher Education Review, 3. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2018.3.9

Ostrovska, G. (2020). Professional readiness of teachers for the forming of student’s national identity in the lessons of foreign literature. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2, 57–64. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.2.8

Pérez-Díaz, P.A., Nuno-Vasquez, S., Perazzo, M.F., & Wiium, N. (2022). Positive identity predicts psychological wellbeing in Chilean youth: A double-mediation model. Frontiers in Psychology, 13, Article 999364. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.999364

Pezeshkian, N. (1996) Psykhosomatyka ta pozytyvna psykhoterapiya [Psychosomatics and positive psychotherapy]. Medicine. 464 p.

Plaza, I., Igual, R., Medrano, C., & Rubio, A. M. (2013). From Companies to Universities: Application of R&D&I Concepts in Higher Education Teaching. IEEE Transactions on Education, 56(3), 308–315. https://doi.org/10.1109/TE.2012.2218247

Żmudzka, M. (2021). Managing self-development (self-creation) by the teacher. The Modern Higher Education Review, 6, 114–128. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.69

Downloads


Переглядів анотації: 471

Опубліковано

2022-12-31

Як цитувати

Винар, В. (2022). ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ ТА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ У МОЛОДІ. The Modern Higher Education Review, (7), 41–52. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2022.74

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ