МОЖЛИВОСТІ ПІДТРИМКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ НЕПРИЙНЯТТЯ ВІД ОДНОЛІТКІВ ЧЕРЕЗ АНТИСОЦІАЛЬНУ ПОВЕДІНКУ

Автор(и)

  • Марта Герцберг Університету економіки в Бидгощі, Гарбари 2, 85-229 м. Бидгощ, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0002-7546-0031

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.613

Ключові слова:

міжособистісна децентрація, діти, неприйняті однолітками, педагогіка, самооцінка, вибіркова профілактика, профілактична програма, емоційний самоконтроль

Анотація

У статті викладено теоретичні основи програми взаємодії, адресованої дітям, яких не приймають однолітки через антисоціальну поведінку. Програма розрахована на учнів 10-11 років і має на меті створити умови для розвитку в учасників емоційного самоконтролю, міжособистісної децентрації та формування їхньої самооцінки. Про якість програми свідчать зміни, які відбулися у дітей, які брали участь у заходах, порівняно з дітьми контрольної групи.
Програма є прикладом селективної профілактики, дії якої спрямовані на групи високого ризику, схильні до соціальної дезадаптації та емоційних розладів у підлітковому та дорослому віці. Програма розрахована на дітей, які займають найнижче положення в соціальній структурі групи, оскільки поводяться агресивно та егоцентрично по відношенню до однолітків. Це діти, які перебувають під загрозою зникнення, оскільки їм не вистачає всіх здібностей і компетенцій, які дозволяють розвивати опір несприятливому соціальному, сімейному та особистому досвіду. Вплив на цю групу, спрямований, серед іншого, на розвиток здатності прийнятно справлятися з важкими емоціями, враховувати потреби та почуття інших у власних діях, а також формувати позитивне ставлення до себе. Статус неприйнятих дітей у класі є відносно постійним, що може призвести до посилення пов'язаних із ним несприятливих наслідків та посилення почуття самотності серед однолітків.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Марта Герцберг, Університету економіки в Бидгощі, Гарбари 2, 85-229 м. Бидгощ, Республіка Польща

Педагог, соціотерапевт, доктор філософії з гуманітарних наук, доцент Інституту соціальних наук

Посилання

Asher, S.R, & Rose, A.J. (1999). Supporting the socio-emotional adaptation of the child to the peer environment. In P. Salovey & D.J. Sluyter (Ed.). Emotional development and emotional intelligence (pp. 333-376). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. (published in Polish)
Badenes, L.V., Estevan, R.A.C. & Bacete, F.J.G. (2000). Theory of mind and peer rejection at school. Social Development, 9, 3, 271-283. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9507.00125
Bandura, A. (2007). Social learning theory. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
Bierman, K.L. (2004). Peer rejection. Developmental processes and intervention strategies. New York, London: The Guilford Press.
Boyd, D. & Bee, H. (2008). Psychology of human development. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. (published in Polish)
Brzezińska, A. (2004). Sociometry. In J. Brzeziński (Ed.). Methodology of psychological research (pp. 192-231). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (published in Polish)
Brzeziński, J. (1973). The formation of the emotional control mechanism. Pedagogical quarterly, 3, 99-108. (published in Polish)
Burack, J.A., Flanagan, T., Manly, J.T., Peled, T., Sutton, H.M. & Zygmuntowicz, C. (2006). Social Perspective-Taking Skills in Maltreated Children and Adolescents. Developmental Psychology, 42, 2, 207–217. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.207
Cook, J.L. & Cook, G. (2010). Child development. Principles and perspectives. London [etc.]: Pearson Education.
Deptuła, M. (2006). Changes in the scope of social competences taking place in students of older grades of primary school. In M. Deptuła (Ed.). Diagnostics and prevention in pedagogical theory and practice (pp. 189-207). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimie¬rza Wielkiego. (published in Polish)
Deptuła, M. (2010). The stigma of a lonely childhood. Attachment and parenting practices as reasons for rejection of a child by peers. In E. Jarosz (Ed.). Chowanna. Vol. 1, Childhood - Sorrowful stained glass (pp. 95-105). Katowice: Wydawnictwo Uni¬wersytetu Śląskiego. (published in Polish)
Deptuła, M. (2013). Peer rejection. Prevention and therapy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
Dunn, J. (2008). Children's friendships. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ekiert-Grabowska, D. (1982). Children not accepted in the school class. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. (published in Polish)
Gerstmann, S. (1979). The development of feelings. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. (published in Polish)
Grochulska, J. (1992). Supporting the social development of a child. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Naro¬dowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. (published in Polish)
Herzberg, M. (2012). Helping children disliked by their peers due to anti-social behaviour. Program of activities in a small group of students of grades IV-V Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. (published in Polish)
John, M. (1987). Orientation in the social situations of children acceptable by the group to varying degrees. In M. John (Ed.). Orientation of children and youth in social situations (pp. 8-23). Wrocław: Zakład Naro¬dowy im. Ossolińskich. (published in Polish)
Juczyński, Z. (2005). Self-Esteem Inventory - S. Coopersmith's CSEI. In M. Oleś (Ed.). Selected issues from clinical and personality psychology. Diagnostic methods in examining children and adolescents (pp. 9-21). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. (published in Polish)
Kielar-Turska M. (2003). Human development in the full life cycle. In J. Strelau (Ed.). Psychology. Academic Textbook, Vol. 1, Fundamentals of Psychology (pp. 285-332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psy¬cholo¬giczne. (published in Polish)
Kofta, M. (1979). Self-control and emotions. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łukaszewski, W. (1974). Personality: structure and regulatory functions. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
Malinowska M. (1985). Measurement of interpersonal decentration skills: M. Feffer's Role Taking Test. In L. Wołoszynowa (Ed.). Psychology teaching materials (pp. 300-317). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
McWhirter, J.J., McWhirter, B.T., McWhirter, A.M. & McWhirter, E.H. (2001). Youth at risk. A comprehensive approach for counselling staff, teachers, psychologists and social workers. Warszawa: Pań¬stwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. (published in Polish)
Musialska, K. (2011). Peer rejection in the school class. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (published in Polish)
Ostaszewski, K. (2010). A compendium of knowledge about prevention. In J. Węgrzecka-Giluń (Ed.). A methodological guide to mental health promotion and prevention programs (pp. 73-95). Warszawa: ETOH Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych. (published in Polish)
Polkowska, A. (2000). Ability to interpersonal decentration. Educational Psychology, 2-3, 108-118. (published in Polish)
Rogers, C.R. (2002). Way of being. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. (published in Polish)
Schaffer, H.R. (2007). Child psychology. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
Sikorski, W. (2000). Structure of personality traits of accepted and rejected students in the classroom. Care-Upbringing-Therapy, 3, 8-13. (published in Polish)
Skarżyńska, K. (1985). Perception of people. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)
Urban, B. (2012). Aggression of youth and peer rejection. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (published in Polish)

Downloads


Переглядів анотації: 249

Опубліковано

2021-12-31

Як цитувати

Герцберг, М. (2021). МОЖЛИВОСТІ ПІДТРИМКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ НЕПРИЙНЯТТЯ ВІД ОДНОЛІТКІВ ЧЕРЕЗ АНТИСОЦІАЛЬНУ ПОВЕДІНКУ. The Modern Higher Education Review, (6), 183–195. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.613

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ОСВІТИ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ