РОЛЬ ДІАЛОГУ У ПОПЕРЕДЖЕННІ АГРЕСІЇ В ШКОЛІ

Автор(и)

  • Алісія Козубська Університет економіки, вул. Гарбари, 2, 85-229, м. Бидгощ, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0001-9283-7120

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.612

Ключові слова:

діалог, виховні відносини, агресія, насильство в школі, компетенції, безперевні дослідження

Анотація

Діалог є однією з найбільш зрілих форм міжособистісних контактів, і в той же час він розвивається лише на базі сформованих міжособистісних стосунків. Все частіше усвідомлюється роль діалогу в освітній сфері як способу врегулювання протиріч та обмеження агресивної поведінки, спрямованої проти інших чи себе. Діалог, як наслідок зустрічі суб'єктів (у тому числі освітніх), є формою контакту, яка привносить певні цінності, що пов'язують ці суб'єкти. Діалогічної форми контакту ми можемо навчитися в основному, переживаючи її. Виховний діалог вимагає визначених компетенцій з боку вчителів, які мають навчати діалогу, дотримуючись правил суспільних відносин. Тому проведення виховного діалогу можна розглядати як специфічну профілактичну дію, що попереджає патологічні явища, у тому числі агресію серед дітей та підлітків. Поняття агресії, її типології та причини, а також зв’язок з відсутністю діалогу в школі яскраво описані у статті. Щоб ефективно боротися з агресією в школі, вчителі повинні прийняти відповідну стратегію виховання. І батьки, і вчителі, найчастіше через брак знань, надто рідко використовують гуманістичну стратегію, яка, як підтверджують дослідження, є кращою для розвитку молодої людини. Учитель, знаючи себе та своїх учнів, повинен використовувати гуманістично орієнтовану освітню стратегію, віддаючи перевагу діалогу з учнем та іншими навчальними предметами, що не обов’язково означає повну відмову від поведінкової стратегії. Участь у справжньому діалозі з учнем включає як розмову, так і аудіювання, і навіть спільне мовчання. Ефективно працюють окремі особи та групи, там, де довіра вище страху.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Алісія Козубська, Університет економіки, вул. Гарбари, 2, 85-229, м. Бидгощ, Республіка Польща

Доктор філософії, професор, педагог, рецензент журналу «Щорічник андрагогіки»

Посилання

Bartkowicz, Z. (2001). Therapeutic assistance to juvenile aggressors and victims of aggression in rehabilitation institutions. Lublin: AWH Antoni Dudek (published in Polish).
Czemierowska-Koruba, E. & Koruba, K. (2008). School without violence. School system of preventing aggression and violence. A guide for teachers. Warszawa: Grupa Wydawnicza Polska Press (published in Polish).
Danilewska, J. (2002). Aggression in children - School of understanding. Warszawa: WSiP (published in Polish).
Gebauer, K. (2007). Mobbing at school Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax (published in Polish).
Kawula, S. (1999). Educational properties of interpersonal relationships. In A. Moździerz & J. Rusiecki (Ed.), The human being in educational relations. Olsztyn: Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej (published in Polish).
Kozubska, A. (2006). Aggression among junior high school students - in search of its sources. In M. Gwoździcka-Piotrowska &, A. Zduniak (Ed.). Education in a risk society. Security as a value. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa (published in Polish).
Kozubska, A. (1999). Lack of educational dialogue and youth aggression and alcoholism. In A. Moździerz & J. Rusiecki (Ed.). The human being in educational relations. Olsztyn: Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej (published in Polish).
Kozubska, A. (2002). Humanisation of educational relations as a factor supporting the integration process. In W. Dykcik, Cz. Kosakowski & J. Kuczyńska- Kwapisz (Ed.) Special education as an opportunity to meet the needs of people with abnormalities. Olsztyn-Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (published in Polish).
Kozubska, A. (2008). Family determinants of youth aggression - dilemmas of helplessness. In A.W. Janke (Ed.). Family upbringing in theory and practice. The development of the pedagogical familiological orientation. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” (published in Polish).
Kozubska, A. (2019). A gifted child – prospects and hazards of family upbringing. A. Kozubska, P. Ziółkowski (Ed.) Education – Family – Society 4. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki (published in Polish).
Krol, R. (2004). School safety as an educational challenge. In A. Zduniak & M. Kryłowicz (Ed.). Safety education in family, school and work. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo ELIPSA (published in Polish).
Milkowska-Olejniczak, G. (2005). Against ‘upbringing to aggression’- about the need and ways to act to prevent aggressiveness in the young generation. In A. Sajdak (Ed.). An educational community for a society for all. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (published in Polish).
Ostrowska, K. (2003). Aggression and violence in Polish school - diagnosis of the phenomenon. Blue Line, 4(27), pp. 28-30 (published in Polish).
Pospiszyl, I. (2000). Domestic violence. Warszawa: WSiP (published in Polish).
Rutkowiak, J. (1992). Dialogicality as the guiding idea of education. In J. Rutkowiak (Ed.) Question, dialogue upbringing. Warszawa: Wydawnictwo PWN (published in Polish).
Siek, S. (1993). Selected methods of personality testing. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej (published in Polish).
Śniezynski, M. (2005). The art of dialogue, theoretical assumptions and school reality. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie (published in Polish).
Spirina, T. Grabowska, B., Liakh T. (2020) Social and pedagogical support of students with disabilities in higher education institutions. The Modern Higher Education Review, № 5, 2020, pp. 62 – 71. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2020.5.6 (published in English).
Tarnowski, J. (1992). Pedagogy of dialogue. In B. Śliwerski (Ed.), Alternative education. Dilemmas of theory and practice. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls (published in Polish).
Tchorzewski, A. (1993). Theory of upbringing. An attempt to define the object and tasks of research. In A. Tchorzewski (Ed.). Education in a theoretical context. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. (published in Polish)
Tchorzewski, A. (1995). Dialogue as a form of support in the discovery of moral values. In A. Janke (Ed.). The pedagogical family-school relation, dilemmas of a time of transition. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (published in Polish).
Zimbardo, P.G. & Ruch, F.L. (1997). Psychology and life. Warszawa: PWN (published in Polish).
Ziolkowski, P. (2016). Parents pedagogization of needs and conditions. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki (published in Polish).

Downloads


Переглядів анотації: 178

Опубліковано

2021-12-31

Як цитувати

Козубська, А. (2021). РОЛЬ ДІАЛОГУ У ПОПЕРЕДЖЕННІ АГРЕСІЇ В ШКОЛІ. The Modern Higher Education Review, (6), 163–182. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.612

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ОСВІТИ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ