РОЛЬ ДІАЛОГУ У ПОПЕРЕДЖЕННІ АГРЕСІЇ В ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.612Ключові слова:
діалог, виховні відносини, агресія, насильство в школі, компетенції, безперевні дослідженняАнотація
Діалог є однією з найбільш зрілих форм міжособистісних контактів, і в той же час він розвивається лише на базі сформованих міжособистісних стосунків. Все частіше усвідомлюється роль діалогу в освітній сфері як способу врегулювання протиріч та обмеження агресивної поведінки, спрямованої проти інших чи себе. Діалог, як наслідок зустрічі суб'єктів (у тому числі освітніх), є формою контакту, яка привносить певні цінності, що пов'язують ці суб'єкти. Діалогічної форми контакту ми можемо навчитися в основному, переживаючи її. Виховний діалог вимагає визначених компетенцій з боку вчителів, які мають навчати діалогу, дотримуючись правил суспільних відносин. Тому проведення виховного діалогу можна розглядати як специфічну профілактичну дію, що попереджає патологічні явища, у тому числі агресію серед дітей та підлітків. Поняття агресії, її типології та причини, а також зв’язок з відсутністю діалогу в школі яскраво описані у статті. Щоб ефективно боротися з агресією в школі, вчителі повинні прийняти відповідну стратегію виховання. І батьки, і вчителі, найчастіше через брак знань, надто рідко використовують гуманістичну стратегію, яка, як підтверджують дослідження, є кращою для розвитку молодої людини. Учитель, знаючи себе та своїх учнів, повинен використовувати гуманістично орієнтовану освітню стратегію, віддаючи перевагу діалогу з учнем та іншими навчальними предметами, що не обов’язково означає повну відмову від поведінкової стратегії. Участь у справжньому діалозі з учнем включає як розмову, так і аудіювання, і навіть спільне мовчання. Ефективно працюють окремі особи та групи, там, де довіра вище страху.
Завантаження
Посилання
Czemierowska-Koruba, E. & Koruba, K. (2008). School without violence. School system of preventing aggression and violence. A guide for teachers. Warszawa: Grupa Wydawnicza Polska Press (published in Polish).
Danilewska, J. (2002). Aggression in children - School of understanding. Warszawa: WSiP (published in Polish).
Gebauer, K. (2007). Mobbing at school Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax (published in Polish).
Kawula, S. (1999). Educational properties of interpersonal relationships. In A. Moździerz & J. Rusiecki (Ed.), The human being in educational relations. Olsztyn: Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej (published in Polish).
Kozubska, A. (2006). Aggression among junior high school students - in search of its sources. In M. Gwoździcka-Piotrowska &, A. Zduniak (Ed.). Education in a risk society. Security as a value. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa (published in Polish).
Kozubska, A. (1999). Lack of educational dialogue and youth aggression and alcoholism. In A. Moździerz & J. Rusiecki (Ed.). The human being in educational relations. Olsztyn: Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej (published in Polish).
Kozubska, A. (2002). Humanisation of educational relations as a factor supporting the integration process. In W. Dykcik, Cz. Kosakowski & J. Kuczyńska- Kwapisz (Ed.) Special education as an opportunity to meet the needs of people with abnormalities. Olsztyn-Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (published in Polish).
Kozubska, A. (2008). Family determinants of youth aggression - dilemmas of helplessness. In A.W. Janke (Ed.). Family upbringing in theory and practice. The development of the pedagogical familiological orientation. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” (published in Polish).
Kozubska, A. (2019). A gifted child – prospects and hazards of family upbringing. A. Kozubska, P. Ziółkowski (Ed.) Education – Family – Society 4. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki (published in Polish).
Krol, R. (2004). School safety as an educational challenge. In A. Zduniak & M. Kryłowicz (Ed.). Safety education in family, school and work. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo ELIPSA (published in Polish).
Milkowska-Olejniczak, G. (2005). Against ‘upbringing to aggression’- about the need and ways to act to prevent aggressiveness in the young generation. In A. Sajdak (Ed.). An educational community for a society for all. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (published in Polish).
Ostrowska, K. (2003). Aggression and violence in Polish school - diagnosis of the phenomenon. Blue Line, 4(27), pp. 28-30 (published in Polish).
Pospiszyl, I. (2000). Domestic violence. Warszawa: WSiP (published in Polish).
Rutkowiak, J. (1992). Dialogicality as the guiding idea of education. In J. Rutkowiak (Ed.) Question, dialogue upbringing. Warszawa: Wydawnictwo PWN (published in Polish).
Siek, S. (1993). Selected methods of personality testing. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej (published in Polish).
Śniezynski, M. (2005). The art of dialogue, theoretical assumptions and school reality. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie (published in Polish).
Spirina, T. Grabowska, B., Liakh T. (2020) Social and pedagogical support of students with disabilities in higher education institutions. The Modern Higher Education Review, № 5, 2020, pp. 62 – 71. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2020.5.6 (published in English).
Tarnowski, J. (1992). Pedagogy of dialogue. In B. Śliwerski (Ed.), Alternative education. Dilemmas of theory and practice. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls (published in Polish).
Tchorzewski, A. (1993). Theory of upbringing. An attempt to define the object and tasks of research. In A. Tchorzewski (Ed.). Education in a theoretical context. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. (published in Polish)
Tchorzewski, A. (1995). Dialogue as a form of support in the discovery of moral values. In A. Janke (Ed.). The pedagogical family-school relation, dilemmas of a time of transition. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (published in Polish).
Zimbardo, P.G. & Ruch, F.L. (1997). Psychology and life. Warszawa: PWN (published in Polish).
Ziolkowski, P. (2016). Parents pedagogization of needs and conditions. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki (published in Polish).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 «The Modern Higher Education Review»

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.