МОДЕРНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ У МІСТІ КИЄВІ В УМОВАХ ЗАПРОВАДЖЕННЯ АВТОНОМІЇ ШКІЛ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.610Ключові слова:
автономія закладів, середньої освіти, сервісний центр, середня школа, українська система освіти, управління освітоюАнотація
Статтю присвячено проблемі ефективності функціонування системи управління освітою в місті Києві, виявленню проблем, пов’язаних із запровадженням автономії шкіл, а також пошуку шляхів трансформації цієї системи. У статті проаналізовано іноземний досвід побудови ефективних систем управління освітою на рівні окремої території. У переважній більшості країн школи наділено частковою автономією, надання якої супроводжується створенням органів, зазвичай це різного роду ради при школах з наглядовими та контрольними функціями, до складу яких входять представники шкільної адміністрації, органів місцевого самоврядування та
батьків. У статті зроблено висновки щодо можливості часткового врахування такого досвіду.
Розглянуто декілька моделей створення сервісних центрів для закладів середньої освіти. Зокрема, раціональну модель із повною фінансовою автономією, збалансовану модель із частковою автономією та передачею частини функцій на аутсорсинг та перехідну модель із збереженням районних управлінь освіти з невеликим штатом та утворення окремих сервісних центрів у межах району або мікрорайону Києва.
Система управління освітою в м. Києві нині є дворівневою, районні управління освіти є своєрідною проміжною управлінською ланкою між Департаментом освіти і науки Київської міської державної адміністрації і школами. У цьому зв’язку в статті досліджуються нормативно-правові акти, що закріплюють повноваження районних управлінь освіти, їхні функціональні завдання і взаємовідносини із закладами загальної середньої освіти. Пропонується декілька моделей трансформації мережі та функцій районних управлінь освіти на основі сервісного підходу.
Завантаження
Посилання
59031-4_7 (in English)
Kuratoria oświaty. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/kuratoria-oswiaty (in
Polish)
Saguin, K. I. (2019). Designing effective governance of education. Policy design and practice, 2 (2), pp.182–197.
https://doi.org/10.1080/25741292.2019.1621034 (in English)
Wiśniewski, J., Zahorska, M. (2020). Reforming Education in Poland. In Reimers F. (Ed.), Audacious Education Purposes (pp. 181–208). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-41882-3_7 (in English)
Volkova, N. V. (2014). Misceve samovryaduvannya yak sub’yekt upravlinnya osvitoyu: klasternij pidhid: monografiya [Local self-management as an entity of education management: a cluster approach: monograph].
Dnipropetrovsk State Academy of Finance. (in Ukrainian) Gerbst, M., Gerchinskiy, Ya. (2015). Decentralizaciya osviti u Polshi: Dosvid 25 rokiv [Decentralisation of education in Poland: 25 years of experience].
Institut osvitnih doslidzhen. https://inlnk.ru/8440mo (in Ukrainian) Dosvid regulyuvannya diyalnosti navchalnih zakladiv, sho nadayut zagalnu serednyu osvitu v Polshi, Rumuniyi, Ugorshini. Informacijna dovidka, pidgotovlena Yevropejskim informacijno-doslidnickim centrom na zapit narodnogo deputata Ukrayini [Experience in the regulation of educational institutions’ activities providing secondary education in Poland, Romania, Hungary. Information note prepared by the European Information and Research Centre at the request of the People’s Deputy of Ukraine]. (in Ukrainian) European Information and Research Center.
http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29279.pdf (in English)
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] (2017).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)
Zakon Ukrayiny «Pro povnu zahalnu serednyu osvitu» [The Law of Ukraine «On complete general secondary education»] (2020).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian)
Lynov, K., Redko, S. (2021). Avtonomija zakladiv osvity ta jiji vplyv na jakistj upravlinnja osvitoju stolyci: zvit za rezuljtaty analitychnogho doslidzhennja [Autonomy of educational institutions and its influence on the quality of education management in the capital: a report on the results of analytical research]. Borys Grinchenko Kyiv (in Ukrainian) Regulation on Education and Innovative Development Department of Pechersk District State Administration in Kyiv, approved by Order No. 327-k of 05/06/2015
(2015).
https://drive.google.com/file/d/1WT_6mAJ8D12br6sHt2D- tn7NG6zl0hA9/view. (in English)
Regulation on Education Department of Sviatoshynsk District State Administration in Kyiv, approved by Order No. 497 of 31/07/2020 (2020).
https://svyatruo.org.ua/polozhennya-pro-upravlinnya/ (in Ukrainian)
Seitosmanov, A., Fasolia, O., Markhlevski, V. (2019). Avtonomija jak shljakh do efektyvnogho menedzhmentu shkoly. Metodychni rekomendaciji [Autonomy as a way to effective school management. Guidelines]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (in Ukrainian)
Parashhenko, L. I. (Ed.) (2014). Sistema upravlinnya zagalnoyu serednoyu osvitoyu v Ukrayini na rivni rajonu ta oblasti: yakist, prozorist, vzayemodiya. Analitichnij zvit [Secondary education management system at the district and regional levels: quality, transparency and interaction.
Analytical report] (2014). https://issuu.com/irf_ua/docs/dp-2014-9 (in
Ukrainian) Parashhenko, L. I. (Ed.) (2013). Upravlinnja osvitoju ta shkiljna avtonomija: poghljad zi shkoly: analitychna dopovid [Education management and school autonomy: a view from school: an analytical report]. 2UP. (in Ukrainian)
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 «The Modern Higher Education Review»
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.