DEVELOPING EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.109Keywords:
emotional intelligence, emotional competence, innovative practices, higher education students, self-regulationAbstract
У статті висвітлено теоретичні та практичні аспекти
проблеми розвитку емоційного інтелекту й емоційної компетентності
здобувачів вищої освіти. Здійснено аналіз наукових підходів щодо
понять «емоційний інтелект» та «емоційна компетентність»
зарубіжних і вітчизняних науковців. Обгрунтовано їх роль як ключової
складової професійної й особистісної компетентності майбутніх
спеціалістів. Розкрито сутність інноваційних практик формування
емоційного інтелекту, зокрема використання інноваційних й
інтерактивних технологій, також платформ емоційної саморегуляції
й цифрових тренінгів. Наголошено, що в умовах інформаційного
суспільства розвиток емоційного інтелекту виступає однією з
провідних інноваційних цілей вищої освіти, тому як забезпечує
здатність до ефективної комунікації, лідерства та психологічного
благополуччя. Зроблено висновок, що інноваційні технології емоційного
навчання відкривають нові можливості для самопізнання, професійної
самореалізації здобувачів вищої освіти.
Downloads
References
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the emotional quotient Inventory. In R. Bar-On & J. D. A. Parker
(Eds.), The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and
in the Workplace (pp. 363–388). Jossey-Bass/Wiley. https://psycnet.apa.org/record/2001-00355-018
Carthy, A., Chalmers, W., Guiry, E., & Owende, P. (2022). An analysis of the impact and efficacy of online emotional intelligence coaching as a support mechanism for university students. Frontiers in Education, 7, 861564. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.861564
Fernández-Gavira, J., Castro-Donado, S., Medina-Rebollo, D., & Bohórquez, M.R. (2022). Development of emotional competencies as a teaching innovation for higher education students of physical education. Sustainability, 14(1), 300. https://doi.org/10.3390/su14010300
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books Hulbs O., & Kobets O. (2021). Розвиток емоційної компетентності військовослужбовців активного соціально-психологічного у групах навчання [Development of emotional competence of military servants in active socio-psychological training groups]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv, 3(47), 15–18. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2021.47.15-18
Holmes A., & Tuin M., Turner S. (2021). Competence and competency in higher education, simple terms yet with complex meanings: Theoretical and practical issues for university teachers and assessor implementing Competency Based Education (CBA). Educational Process International Journal, 10(3), 39-52. https://doi.org/10.22521/edupij.2021.103.3
Karpenko, Ye. (2019). Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості [Modern vectors of research into the emotional intelligence of a person]. Psychology and personality, 1(15), 60–72. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.1.163982
Koroid, T. (2025). Емоційний інтелект як копінг-ресурс у забезпеченні успішного самопроєктування індивіда [Emotional intelligence as a coping resource in ensuring successful self-projection of an individual]. Acta Paedagogica Volynienses, 2, 160–167. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.22
Mospan, N. (2023). Trends in multilingual higher education in the pre-pandemic decade. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 76(3), 5–16. https://doi.org/10.28925/16098595.2023.3.1
Mospan, N. (2024). Higher education for sustainable development during the COVID-19 pandemic in Ukraine. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(3). https://doi.org/10.53761/mx4xsg41
Rakityanska, L. (2020). Future teacher’s emotional intelligence in spiritually-moral dimension. The Modern Higher Education Review, (4), 10–16. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2019.4.1
Sysoieva, S., & Mospan, N. (2015). New law of higher education in Ukraine: Innovations and risks. Didactica Slovenica, 30(3-4), 166–174. http://www.pedagoskaobzorja.si/revija/Vsebine/PDF/DSPO_2015_30_03.pdf
Sysoieva S., & Mospan N. (2018). Concept of competence in the international and national educational contexts. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1-2 (54-55), 715. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)715
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Modern Higher Education Review

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.








