DEVELOPING EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.109

Keywords:

emotional intelligence, emotional competence, innovative practices, higher education students, self-regulation

Abstract

У статті висвітлено теоретичні та практичні аспекти
проблеми розвитку емоційного інтелекту й емоційної компетентності
здобувачів вищої освіти. Здійснено аналіз наукових підходів щодо
понять «емоційний інтелект» та «емоційна компетентність»
зарубіжних і вітчизняних науковців. Обгрунтовано їх роль як ключової
складової професійної й особистісної компетентності майбутніх
спеціалістів. Розкрито сутність інноваційних практик формування
емоційного інтелекту, зокрема використання інноваційних й
інтерактивних технологій, також платформ емоційної саморегуляції
й цифрових тренінгів. Наголошено, що в умовах інформаційного
суспільства розвиток емоційного інтелекту виступає однією з
провідних інноваційних цілей вищої освіти, тому як забезпечує
здатність до ефективної комунікації, лідерства та психологічного
благополуччя. Зроблено висновок, що інноваційні технології емоційного
навчання відкривають нові можливості для самопізнання, професійної
самореалізації здобувачів вищої освіти.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the emotional quotient Inventory. In R. Bar-On & J. D. A. Parker

(Eds.), The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and

in the Workplace (pp. 363–388). Jossey-Bass/Wiley. https://psycnet.apa.org/record/2001-00355-018

Carthy, A., Chalmers, W., Guiry, E., & Owende, P. (2022). An analysis of the impact and efficacy of online emotional intelligence coaching as a support mechanism for university students. Frontiers in Education, 7, 861564. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.861564

Fernández-Gavira, J., Castro-Donado, S., Medina-Rebollo, D., & Bohórquez, M.R. (2022). Development of emotional competencies as a teaching innovation for higher education students of physical education. Sustainability, 14(1), 300. https://doi.org/10.3390/su14010300

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books Hulbs O., & Kobets O. (2021). Розвиток емоційної компетентності військовослужбовців активного соціально-психологічного у групах навчання [Development of emotional competence of military servants in active socio-psychological training groups]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv, 3(47), 15–18. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2021.47.15-18

Holmes A., & Tuin M., Turner S. (2021). Competence and competency in higher education, simple terms yet with complex meanings: Theoretical and practical issues for university teachers and assessor implementing Competency Based Education (CBA). Educational Process International Journal, 10(3), 39-52. https://doi.org/10.22521/edupij.2021.103.3

Karpenko, Ye. (2019). Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості [Modern vectors of research into the emotional intelligence of a person]. Psychology and personality, 1(15), 60–72. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.1.163982

Koroid, T. (2025). Емоційний інтелект як копінг-ресурс у забезпеченні успішного самопроєктування індивіда [Emotional intelligence as a coping resource in ensuring successful self-projection of an individual]. Acta Paedagogica Volynienses, 2, 160–167. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.22

Mospan, N. (2023). Trends in multilingual higher education in the pre-pandemic decade. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 76(3), 5–16. https://doi.org/10.28925/16098595.2023.3.1

Mospan, N. (2024). Higher education for sustainable development during the COVID-19 pandemic in Ukraine. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(3). https://doi.org/10.53761/mx4xsg41

Rakityanska, L. (2020). Future teacher’s emotional intelligence in spiritually-moral dimension. The Modern Higher Education Review, (4), 10–16. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2019.4.1

Sysoieva, S., & Mospan, N. (2015). New law of higher education in Ukraine: Innovations and risks. Didactica Slovenica, 30(3-4), 166–174. http://www.pedagoskaobzorja.si/revija/Vsebine/PDF/DSPO_2015_30_03.pdf

Sysoieva S., & Mospan N. (2018). Concept of competence in the international and national educational contexts. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1-2 (54-55), 715. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)715

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Downloads


Abstract views: 9

Published

2025-12-24

How to Cite

Koroid, T. (2025). DEVELOPING EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION STUDENTS . The Modern Higher Education Review, (10), 202–221. https://doi.org/10.28925/2617-5266/2025.109

Issue

Section

COMPETENCE DEVELOPMENT IN HIGHER EDUCATION